Rijden in een groep. We doen het allemaal zeer regelmatig natuurlijk. Alleen niet in het najaar.
In dit artikel vindt je een paar tips die je helpen om dit goed en veilig te doen.

Afspraken maken:
Klinkt heel logisch maar wordt vaak vergeten. Dit kunnen afspraken zijn over van alles. Denk hierbij aan wat te doen als er iemand verkeert rijdt, om hoeveel kilometer tanken of naar hoeveel uur/km stoppen. Iedere groep heeft zijn eigen regels.

Rij in formatie:
De meest gebruikte en bekende formatie is de baksteen formatie. De voorste rijder rijdt links op de rijstrook, de volgende rechts en die daarna weer links enz. Het voordeel hiervan is dat je het meeste overzicht en afstand houdt zonder dat de groep heel groot wordt.

Posities in de groep:
Een wat ervaren rijder, bij voorkeur iemand die de route kent, rijdt voorop. Daarna volg je elkaar op qua vermogen en ervaring. Met degene met de minste ervaring en vermogen eerst. De meest ervaren sluit weer achteraan, hij kan dan de gaten dichtrijden en het overzicht bewaren. Voorop rijden wordt vaak wel ervaren als erg intensief, het is dus goed om een keer afwisselen. Maar ook dit spreek je af.

Maar ook de positie ten opzichte van je voorganger is belangrijk. Houdt genoeg afstand en zorg dat de voorrijder je kan zien in zijn spiegels, zodat hij weet dat je er nog bent en de groep nog volgt.

Haal niet in:
Dit is gewoon een vuistregel! Ga niet elkaar lopen inhalen. Of degene voor je moet een seintje hebben gegeven dat je er langs mag/kan. Anders kan het voor heel vervelende situaties zorgen.

Het inhalen van het overige verkeer kan heel goed, maar houdt hier wel rekening mee dat de rest of in ieder geval een groot gedeelte van de groep wel mee kan. En volg niet blindelings je voorrijder, altijd zelf kijken!

Vertrek met een volle tank:
Klinkt heel vanzelfsprekend maar gebeurt niet altijd. Tank ook ruim op tijd en altijd. Niet elke motor haalt meer dan 200 km op een tank. En je wilt niet degenen zijn die zijn handje op moet steken en je op zoek moet naar een tankstation. Dat krijg je namelijk nog lang te horen.

Spreek af waar je wacht:
Bij elke richtingsverandering van de route is het handig om even te wachten of in ieder geval te controleren of degene achter je dit ook door heeft en volgt. Maak hier ook weer duidelijk afspraken over zodat niemand verdwaald. Spreek dan meteen ook af wat je doet als er iemand kwijt raakt. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren.

Spreek de route door:
Een groot deel van de motorrijders rijdt met navigatie. Maar niet iedereen met hetzelfde type, versie en instellingen. Bekijk van te voren even met elkaar of het klopt en zo niet, spreek af wat je doet. Wij spreken altijd af wat de navigatie ook zegt volg de voorrijder. Je kan hem een seintje geven als je denkt dat die het fout heeft.

Als er lastige punten in de route zitten en je weet het, meld dit even. Kan een hoop ergernissen voorkomen.

Tot slot:
Rij met je verstand, in je eigen tempo. In een groep rijden is leuk, maar je blijft allemaal individuele motorrijders met je eigen tempo en eigen kunnen. Ga hier vooral niet overheen en laat je niet gek maken door de groep.