Beste motorvrienden,

De heer Bas Romeijn heeft een erg leuke film uit het verleden van onze motorclub gemaakt. De tekst en de link naar de site van Bas Rmeijn staan hieronder. Een bezoek aan zijn website is zeker de moeite waard als je belangstelling hebt voor de historie van Barendrecht en Rotterdam.

Namens de motorclub bedankt!

1946 De motorclub gaat op pad

De oorlog is voorbij en met hernieuwd elan gaat men aan de slag, want er is veel te doen. Puinruimen en opnieuw beginnen met de leuke dingen in het leven. En in die sfeer word de Motorclub “Ons genoegen `45” opgericht. De nu gepubliceerde film “1946 De motorclub gaat op pad” laat zien dat de motor ook toen al populair was.

We zien in de film motor liefhebber Piet Bestebreurtje, eigenaar van het Stationskoffiehuis in Barendrecht en( vader = oom) van de latere coureur John Bestebreurtje, in actie. Geen wonder, want vanaf zijn etablissement vertrekken de vele deelnemers aan de motorrit. Het lijkt er zelfs op dat hij één van de organisatoren is. Het is daar een enorme drukte en een prachtig gezicht, al die verschillende historische motoren met hun berijders in leren jassen. Het moet voor toen een belangrijk evenement geweest zijn want burgemeester Beelaerts van Blokland van Barendrecht is er bij en verderop zien we de huisarts Dr. Dros in gesprek met Janus Bakker, de grondlegger van het bedrijf Bakker Barendrecht.

Na de start verplaatst de camera zich naar de Waalweg in Rijsoord in de buurt van de herberg “Het wapen van Rijsoord” om daar de doorkomst van de deelnemers te registreren. En tot slot is iedereen weer present in het Stationskoffiehuis voor een gezellige nazit.

https://basromeijnfilms.blogspot.com/

Voor meer filmpjes van Bas Romeijn:

Bekijk het videoblog met historische films en podcasts over de regio Rotterdam en Barendrecht op
https://basromeijnfilms.blogspot.com
En podcasts op https://soundcloud.com/bas-romeijn-825305263

https://www.facebook.com/basromeijnfilms

 

 

Beste leden van MCOG'45,

Aanstaande zaterdag 10 december  is het zover dan vieren we het laatste feestje van 2022(het eindejaarsfeest). De party gaat beginnen rond 20.00 uur en zal doorgaan tot in de kleine uurtjes.
Laten we er een gezellige avond van maken met een leuke opkomst en laten we mooie herinneringen van 2022 ophalen tijdens een heerlijk hapje en drankje.

Het feest zal plaats vinden bij:

Port Du Ski
Pottenbakkersstraat 18
Ridderkerk

Zie ook onze Facebook pagina.
 
Het bestuur
champagne.jpg

Het 75-jarig bestaan van de Ridderkerkse motorclub Ons Genoegen werd afgelopen zaterdag gevierd met een jubileumrit vol nostalgie. Met 28 motoren werd gereden langs plekken die veel herinneringen oproepen bij de leden van de in 1945 opgerichte motorclub. Daarbij het voormalige Raadhuidplein in Ridderkerk. Het vroegere Café Sport, bekend als Heijman, was het eerste clubhuis van MC Ons Genoegen. Op het Raadhuisplein werd ook vergaderd en geweest bij Het Pleintje, voorheen het TP-huisje bij de bushalte. De motorclub had ook lang een gastvrij onderkomen bij het recent van de Kerkweg verhuisde Portes de Ski. Er werd ook gereden naar Rijsoord. Daar kwam de club bij De Theetuin toen het nog een blokhut was, later had men er in de zaal een onderkomen. Ook in het voormalige gebouw van Harmonie Slikkerveer is Ons Genoegen jarenlang gastvrij ontvangen en is menig feest geweest. Iets verder dan waar nu de Jan Luykenstraat is, nabij de Havenstraat, werd een motorcross georganiseerd. "Toen was de crossclub nog niet afgescheiden. Dat kon allemaal in die tijd” vertelt Koos Geskus, de nostalgische rit van twee keer 18 km uitstippelde. Op de Verbindingsweg organiseerde de club ooit eens een heuse Motorsprint: "Dat kon in die tijd zonder te veel problemen.”
Bijzonder was ook de motorshow die de club organiseerde in Ahoy'. Daar was veel geld mee gemoeid, maar het bleek achteraf een kaskraker. Er werd ook gereden naar Stationscafé Bestebreurtje en naar de Kilweg, waar in de vorige eeuw een fotoshoot voor Honda was voor een paginagrote advertentie in de motorbladen. Veel van de leden van Ons Genoegen stonden daarop. Honda Nederland was toen gevestigd in Ridderkerk. De leden rijden zeker niet allemaal op een Honda. Bovendien waren er bij de nostalgische rit was oude 'beestjes', zoals een Harley Davidsson uit 1940 en een Norton uit 1938.

Naast de foto is er ook een film gemaakt door Hannie (100 MB groot, dus het duurt even voor de film is geladen): Film 75 jaar

 Jubileumfoto_2022.jpg

Bron: weekblad De Combinatie Ridderkerk

 

Hierbij een voorstel ronde van mij:

Hallo allemaal.

Ik ben Marco Bos, 37 jaar en nieuw lid sinds april. Een aantal van jullie kennen mij al aangezien ik de Bloesem en St. Joris ritten mee heb gereden.

Ik woon sinds mei 2020 in Ridderkerk, na mijn hele leven in Hoogvliet gewoond te hebben. Tijdens dit coronajaar heb ik ook mijn motorrijbewijs gehaald. Na het in november halen van dit pasje heb ik een Kawasaki Versys 650 aangeschaft. 

Eigenlijk heb ik al heel lang mijn motor rijbewijs willen halen maar door mijn vorig beroep was het er nooit eerder van gekomen. Ik heb hiervoor namelijk bijna 15 jaar als stuurman de wereld zeeën bevaren op een vrachtschip. Sinds 2018 ben ik echter werkzaam voor het Havenbedrijf Rotterdam als VTS operator op de radarpost.  

2021 is voor mij  dus de eerste echte motorjaar geweest en deze heb ik voornamelijk alleen gereden, wel meteen een motorreis naar de Dolomieten gedaan, waar ik door de ene voor gek werd verklaard en de andere het weer fantastisch vond dat ik het gewoon deed. Zelf vond ik het geweldig!

Dit jaar leek het me wel leuk om ook af en toe in een groep mee te rijden (dit was tijdens de dolomieten ook wel bevallen) en zodoende ben ik uitgekomen bij MCOG.

Zoals gezegd al 2 ritten met jullie meegereden en dit bevalt me prima. Ik hoop dus nog meer leuke ritten mee te kunnen maken en jullie beter te leren kennen tijdens de evenementen. 

Groeten,

Marco

Even voorstellen: 

Sommigen van jullie hebben inmiddels al kennis gemaakt met mij omdat ik begin dit jaar bij de Algemene Ledenvergadering aanwezig was en eind maart ook de Frisse Neuzenrit heb meegereden.

Ik ben Martin Ruinaard, woonachtig in Hellevoetsluis, 67 jaar en getrouwd met Monique. Mijn beroep is Project Manager in de (Petro) Chemische industrie, en, niet onbelangrijk. met pensioen in zicht! Wij hebben twee kinderen en zijn inmiddels ook opa en oma van drie prachtige kleinkinderen, in de leeftijd van 7, 10 en 13 jaar.

Monique en ik reden vroeger uitsluitend motor, vanaf mijn 18e tot mijn 26e, voor zowel woonhuiswerk, alsook privé tot alle vakanties aan toe, totdat er kinderen kwamen, toen kwam de eerste auto in beeld en kwam er van motorrijden niet veel meer terecht. Wij woonden in die tijd in Schiedam en na ons trouwen in Vlaardingen. Verder zijn mijn hobbies: fietsen, lezen, muziek, motorrijden/sleutelen en verder ben ik in mijn vrije tijd ook Molengids op molen Aeolus in Vlaardingen. 

Tijdens onze motorjaren (1973 - 1981) werd er veel zelf gesleuteld en heel veel binnenland/buitenland gereden en passeerden er vervolgens:
- een Suzuki 750GT, een watergekoelde tweetakt driecilinder met hele gave trommelremmen,
- een Honda CB500 Four,
- tijdens de laatste 4 jaar motorrijden een Honda Goldwing 1000GL, dit waren destijds lde allereerste zendingen Goldwings voor Nederland!

Alle motoren werden toen ook aangeschaft bij Leen Post in Naaldwijk, voor de dinosauriërs onder ons een destijds vertrouwd en goed adres!

Ik heb een half jaar geleden weer een motor gekocht i.v.m. mijn naderende pensioen. Ik ging oorspronkelijk voor een Triumph Tiger 1200, echter ondanks mijn lengte van 1,87mtr. had ik een slecht gevoel m.b.t. het voor mij te hoge zwaartepunt (overigens bij zeer lage snelheden, het rijden zelf is fenomenaal) en werd het na enig dubben (want ik ging toch voor een Triumph) een hele mooie BMW R1250GSA en waarmee ik heel erg happy ben.

Ik ben ook weer lid geworden van MC ‘Ons Genoegen ‘45’, ‘weer’ want een club nog uit mijn jeugd, en vind het best bijzonder dat jullie na 50 jaar uit mijn beeld te zijn geweest nog steeds bestaan en actief zijn, top!

Met mijn lidmaatschap hoop ik nog vele leuke toerritten te kunnen maken en jullie beter te keren kennen tijdens de clubevenementen. Veel veilige motorritjes gewenst👍 

Groetjes en tot binnenkort,
Martin Ruinaard.

Op 30 april is de Bloesemrit weer verreden. Het was fris,maar het zonnetje scheen gelukkig wel. Een aantal foto's van de rit staan hieronder. Als er nog meer foto's zijn, stuur die dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ze worden dan toegevoegd.

 

En een video staat achter deze link: video Bloesemrit

 

 

Afgelopen zondag, 27 maart 2022, hebben we met een grote groep de (gelukkig niet zo) Frisse Neuzenit gereden. De tocht ging door Zeeland. Een foto impressie staat hieronder.

 

Met dank aan Henriette voor de organistie van de rit.

 

Beste leden van MCOG ‘45,

Nu het einde van dit jaar al weer in zicht is, kijkt het bestuur even terug op dit afgelopen jaar 2021. Ondanks dat we nog steeds in de ban van het Corona virus waren, konden we toch onze ritten rijden, al dan niet met wat aanpassingen.

De tourcommissaris heeft de tourcompetitie goed bijgehouden en daar is toch weer een winnaar uitgekomen die onze felbegeerde trofee mag gaan ontvangen!
We willen alle vrijwilligers die de ritten mogelijk hebben gemaakt weer erg bedanken voor hun inzet en medewerking. We hopen volgend seizoen weer op jullie medewerking te mogen rekenen.
En daarbij dus ook gelijk een oproep aan de leden, wil je ook eens een rit uitzetten voor de club? Aarzel niet en geef je op! Eventueel kunnen we je helpen vanuit het bestuur als je het nog nooit gedaan hebt. Laat maar weten.

Nog wat zakelijke dingen van de bestuurstafel;
Reserveer alvast 12 maart 2022 in je agenda, dan zal de ALV plaatsvinden. Hou hiervoor de site in de gaten.
Voor het seizoen 2022 gaan we weer contributie innen, zoals deze is vastgesteld in de ALV van 2021.
Paul Demon heeft aangegeven te stoppen met zijn functie van algemeen bestuurslid binnen het bestuur. Lijkt het jou leuk om mee te praten over het wel en wee van de club? Heb je een paar keer per jaar tijd voor een vergadering en vind je het af en toe leuk iets te organiseren voor de club? Geef je dan op bij één van de bestuursleden.

Ook willen we Jan Hartingsveld bedanken voor zijn jarenlange inzet m.b.t. het bijhouden van de ledenadministratie.
Willen jullie niet vergeten om wijzigingen van mail, woonadres of iets anders door te geven aan Peter Reuvers. Zo kunnen we jullie up to date blijven informeren over het wel en wee binnen de club.

Dan nu de langverwachte uitslag van de tourcompetitie:

1. Leo Snijders 1766 km
2. Gijs Molle 1589 km
3. Rob Dubbeldam 1539 km

Inmiddels heeft Leo de wisselbeker in ontvangst genomen, zie bijgevoegde foto.

 IMG-20211208-WA0006.jpg

Hele fijne feestdagen toegewenst met een ieder die jullie lief is en blijf gezond!

Het bestuur.

Rijden in een groep. We doen het allemaal zeer regelmatig natuurlijk. Alleen niet in het najaar.
In dit artikel vindt je een paar tips die je helpen om dit goed en veilig te doen.

Afspraken maken:
Klinkt heel logisch maar wordt vaak vergeten. Dit kunnen afspraken zijn over van alles. Denk hierbij aan wat te doen als er iemand verkeert rijdt, om hoeveel kilometer tanken of naar hoeveel uur/km stoppen. Iedere groep heeft zijn eigen regels.

Rij in formatie:
De meest gebruikte en bekende formatie is de baksteen formatie. De voorste rijder rijdt links op de rijstrook, de volgende rechts en die daarna weer links enz. Het voordeel hiervan is dat je het meeste overzicht en afstand houdt zonder dat de groep heel groot wordt.

Posities in de groep:
Een wat ervaren rijder, bij voorkeur iemand die de route kent, rijdt voorop. Daarna volg je elkaar op qua vermogen en ervaring. Met degene met de minste ervaring en vermogen eerst. De meest ervaren sluit weer achteraan, hij kan dan de gaten dichtrijden en het overzicht bewaren. Voorop rijden wordt vaak wel ervaren als erg intensief, het is dus goed om een keer afwisselen. Maar ook dit spreek je af.

Maar ook de positie ten opzichte van je voorganger is belangrijk. Houdt genoeg afstand en zorg dat de voorrijder je kan zien in zijn spiegels, zodat hij weet dat je er nog bent en de groep nog volgt.

Haal niet in:
Dit is gewoon een vuistregel! Ga niet elkaar lopen inhalen. Of degene voor je moet een seintje hebben gegeven dat je er langs mag/kan. Anders kan het voor heel vervelende situaties zorgen.

Het inhalen van het overige verkeer kan heel goed, maar houdt hier wel rekening mee dat de rest of in ieder geval een groot gedeelte van de groep wel mee kan. En volg niet blindelings je voorrijder, altijd zelf kijken!

Vertrek met een volle tank:
Klinkt heel vanzelfsprekend maar gebeurt niet altijd. Tank ook ruim op tijd en altijd. Niet elke motor haalt meer dan 200 km op een tank. En je wilt niet degenen zijn die zijn handje op moet steken en je op zoek moet naar een tankstation. Dat krijg je namelijk nog lang te horen.

Spreek af waar je wacht:
Bij elke richtingsverandering van de route is het handig om even te wachten of in ieder geval te controleren of degene achter je dit ook door heeft en volgt. Maak hier ook weer duidelijk afspraken over zodat niemand verdwaald. Spreek dan meteen ook af wat je doet als er iemand kwijt raakt. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren.

Spreek de route door:
Een groot deel van de motorrijders rijdt met navigatie. Maar niet iedereen met hetzelfde type, versie en instellingen. Bekijk van te voren even met elkaar of het klopt en zo niet, spreek af wat je doet. Wij spreken altijd af wat de navigatie ook zegt volg de voorrijder. Je kan hem een seintje geven als je denkt dat die het fout heeft.

Als er lastige punten in de route zitten en je weet het, meld dit even. Kan een hoop ergernissen voorkomen.

Tot slot:
Rij met je verstand, in je eigen tempo. In een groep rijden is leuk, maar je blijft allemaal individuele motorrijders met je eigen tempo en eigen kunnen. Ga hier vooral niet overheen en laat je niet gek maken door de groep.

Hallo motorvrienden,

Mijn naam is Paul Bosschieter, 63 jaar, ik woon sinds 1977 in Ridderkerk. In mijn dagelijks leven ben ik werkzaam als transportbegeleider van Exceptioneel Transport. 

Mijn eerste rijbewijs was motorrijbewijs, gehaald op mijn 18de. Toen maar een paar jaar motorgereden en sinds twee jaar weer mijn hobby opgepakt.

Het lijkt me leuk en gezellig met gelijkgestemden mooie tourritten te maken.

Tot snel.

Met vriendelijke groet,

Paul 

Hallo allemaal,

Mijn naam is Chantal Weber, ik ben 20 jaar jong en ik woon in Zwartewaal.
Doordeweeks ben ik aan het werk in een salon als kapster. In het weekend ben ik vaak met mijn vriend en hopelijk in de toekomst op de motor te vinden op de zondag.

Ik heb 2 weken terug mijn motorrijbewijs gehaald en nu aan het proeven op de motor van mijn broer. 

Ik hoop snel mee te rijden met een motorrit.

Tot dan.

Chantal Weber