Rijden in een groep. We doen het allemaal zeer regelmatig natuurlijk. Alleen niet in het najaar.
In dit artikel vindt je een paar tips die je helpen om dit goed en veilig te doen.

Afspraken maken:
Klinkt heel logisch maar wordt vaak vergeten. Dit kunnen afspraken zijn over van alles. Denk hierbij aan wat te doen als er iemand verkeert rijdt, om hoeveel kilometer tanken of naar hoeveel uur/km stoppen. Iedere groep heeft zijn eigen regels.

Rij in formatie:
De meest gebruikte en bekende formatie is de baksteen formatie. De voorste rijder rijdt links op de rijstrook, de volgende rechts en die daarna weer links enz. Het voordeel hiervan is dat je het meeste overzicht en afstand houdt zonder dat de groep heel groot wordt.

Posities in de groep:
Een wat ervaren rijder, bij voorkeur iemand die de route kent, rijdt voorop. Daarna volg je elkaar op qua vermogen en ervaring. Met degene met de minste ervaring en vermogen eerst. De meest ervaren sluit weer achteraan, hij kan dan de gaten dichtrijden en het overzicht bewaren. Voorop rijden wordt vaak wel ervaren als erg intensief, het is dus goed om een keer afwisselen. Maar ook dit spreek je af.

Maar ook de positie ten opzichte van je voorganger is belangrijk. Houdt genoeg afstand en zorg dat de voorrijder je kan zien in zijn spiegels, zodat hij weet dat je er nog bent en de groep nog volgt.

Haal niet in:
Dit is gewoon een vuistregel! Ga niet elkaar lopen inhalen. Of degene voor je moet een seintje hebben gegeven dat je er langs mag/kan. Anders kan het voor heel vervelende situaties zorgen.

Het inhalen van het overige verkeer kan heel goed, maar houdt hier wel rekening mee dat de rest of in ieder geval een groot gedeelte van de groep wel mee kan. En volg niet blindelings je voorrijder, altijd zelf kijken!

Vertrek met een volle tank:
Klinkt heel vanzelfsprekend maar gebeurt niet altijd. Tank ook ruim op tijd en altijd. Niet elke motor haalt meer dan 200 km op een tank. En je wilt niet degenen zijn die zijn handje op moet steken en je op zoek moet naar een tankstation. Dat krijg je namelijk nog lang te horen.

Spreek af waar je wacht:
Bij elke richtingsverandering van de route is het handig om even te wachten of in ieder geval te controleren of degene achter je dit ook door heeft en volgt. Maak hier ook weer duidelijk afspraken over zodat niemand verdwaald. Spreek dan meteen ook af wat je doet als er iemand kwijt raakt. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren.

Spreek de route door:
Een groot deel van de motorrijders rijdt met navigatie. Maar niet iedereen met hetzelfde type, versie en instellingen. Bekijk van te voren even met elkaar of het klopt en zo niet, spreek af wat je doet. Wij spreken altijd af wat de navigatie ook zegt volg de voorrijder. Je kan hem een seintje geven als je denkt dat die het fout heeft.

Als er lastige punten in de route zitten en je weet het, meld dit even. Kan een hoop ergernissen voorkomen.

Tot slot:
Rij met je verstand, in je eigen tempo. In een groep rijden is leuk, maar je blijft allemaal individuele motorrijders met je eigen tempo en eigen kunnen. Ga hier vooral niet overheen en laat je niet gek maken door de groep.

Hallo motorvrienden,

Mijn naam is Paul Bosschieter, 63 jaar, ik woon sinds 1977 in Ridderkerk. In mijn dagelijks leven ben ik werkzaam als transportbegeleider van Exceptioneel Transport. 

Mijn eerste rijbewijs was motorrijbewijs, gehaald op mijn 18de. Toen maar een paar jaar motorgereden en sinds twee jaar weer mijn hobby opgepakt.

Het lijkt me leuk en gezellig met gelijkgestemden mooie tourritten te maken.

Tot snel.

Met vriendelijke groet,

Paul 

Hallo allemaal,

Mijn naam is Chantal Weber, ik ben 20 jaar jong en ik woon in Zwartewaal.
Doordeweeks ben ik aan het werk in een salon als kapster. In het weekend ben ik vaak met mijn vriend en hopelijk in de toekomst op de motor te vinden op de zondag.

Ik heb 2 weken terug mijn motorrijbewijs gehaald en nu aan het proeven op de motor van mijn broer. 

Ik hoop snel mee te rijden met een motorrit.

Tot dan.

Chantal Weber

Hallo motorvrienden,

Mijn naam is Terry Wisse, ik ben 55 jaar en Rotterdammer van geboorte, ben jaren woonachtig geweest in Schiedam, Ik ben (een gescheiden) vader van een dochter van 24 en een zoon van 17 jaar oud, ik ben al 15 jaar werkzaam bij Welzijn Ridderkerk (voorheen Sport en Welzijn) en dus redelijk bekend in Ridderkerk.
sinds mijn 20e ben ik in bezit van mijn motorrijbewijs maar zo als het denk ik vaak gaat toen mijn kinderen jong waren jaren geen motor gereden. Sinds een jaar of 6-7 af en aan weer gereden, ben geen racetype maar een ontspannen rijder. Vorig jaar een andere motor gekocht en verhuisd naar Ambacht. Ik kwam de club tegen op internet en dacht dat is leuk, nu lid geworden en hoop een hoop leuke tochten mee te gaan maken met m’n zoon (toekomstig motorrijder) en familielid.

Ik verheug me erg op gezelligheid en mooie ritten met gelijkgestemden.

Tot snel.

Terry Wisse

Beste motorvrienden,

Op 9 februari is de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van MC Ons Genoegen '45. De zaal is open om 20:00 uur, de vergadering start om 21:00 uur.

Locatie: Portes du Ski

De agenda van deze avond:

  1. Opening
  2. Goedkeuring Agenda ALV 2019
  3. Goedkeuring Notulen ALV 10-2-2018
  4. Jaarverslagen
  5. Kascommissie
  6. Bestuursverkiezingen
  7. Vooruitblik 2019
  8. Evenementen 2019

Wat

Wanneer

Wie

Frissenneuzenrit

Zaterdag 23 Maart

 

Bloesemrit

Zondag 12 Mei

 

Hemelvaart

29 Mei t/m 2 juni

 

St Joris

Zondag 16 Juni

 

Zomerrit

Zaterdag 13 Juli

 

Zomervakantierit

Zaterdag 24 Augustus

 

Pannenkoekenrit

Zondag 22 September

 

Snertrit

Zaterdag 19 Oktober

 

Eindejaarsavond

Zaterdag 7 December

 

 10. Rondvraag

 11. Sluiting

De bijbehorende documenten staan hieronder. Klik op de link om het bestand te bekijken of te downloaden naar je computer.

Beste motorvrienden,

Op 7 maart is de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van MC Ons Genoegen '45. De zaal is open om 20:00 uur, de vergadering start om 21:00 uur.

Locatie: Portes du Ski

De agenda van deze avond:

  1. Opening
  2. Goedkeuring Agenda ALV 2020
  3. Goedkeuring Notulen ALV 2019
  4. Jaarverslagen
  5. Kascommissie
  6. Bestuursverkiezingen
  7. Vooruitblik 2020
  8. Evenementen 2020

Wat

Wanneer

Wie

Frissenneuzenrit

Zaterdag 21 maart

 

Bloesemrit

Zaterdag 2 mei

 

Hemelvaart

20 mei t/m 24 mei

 

St Jorisrit

Zondag 14 juni

 

Zomerrit

Zaterdag 11 juli

 

Zomervakantierit

Zondag 9 augustus

 

Jubileumrit

Zaterdag 29 augustus

 

Pannenkoekenrit

Zaterdag 19 september

 

Snertrit

Zondag 19 Oktober

 
Eindejaarsavond Zaterdag 12 December  

 

10. Rondvraag

 11. Sluiting

De bijbehorende documenten staan hieronder. Klik op de link om het bestand te bekijken of te downloaden naar je computer.

_DSC6998NWeb.JPG

Afgelopen zaterdag 24 september heeft Roelof Mulder, fotograaf van http://oogopnederland.nl/ridderkerk/ , foto's gemaakt van enkele leden en hun de motoren. En dat al rijdend langs de fotograaf, die dan natuurlijk snel moet afdrukken anders is de motor hem al voorbij.

Een aantal foto's staan hieronder.

 

 

Op zondag zijn de motoren van Suzan en Gert met met model Manon op de foto gezet door Roelof Mulder. Een bijzondere ervaring. Wat moet een fotograaf op veel details letten om alles er netjes op te krijgen zeg! Elk schaduw wordt uitgelicht, elk rimpeltje in de jurk moet worden gladgestreken en zo zijn er nog veel meer zaken waar rekening mee wordt gehouden.

Een paar foto's van Manon vind je hieronder.

 

 

 

Beste Leden,

Enige tijd geleden zijn wij benaderd door Roelof Mulder voor het maken van foto's met een motor.  Middels zijn oproep willen we jullie vragen wie er intresse heeft om hier aan mee te werken.

Er spelen 2 zaken: een verzoek van een model om door mij foto's te laten maken op een stoere motor (lowrider of snel gevaarte) op een nog nader te bepalen fotogenieke locatie en daarbij zijn we aangewezen op iemand die zo'n motor heeft en bereid is mee te werken.

Het tweede verzoek is een reportage voor mijn blog "OogopRidderkerk". Daarbij gaat het om de motorclub in zijn geheel. Voor mijn blog maak ik vaker reportages/portretten van Ridderkerkers en bedrijven in Ridderkerk. Ik interview mensen, maak een verslag, geef het verslag en de foto's ter goedkeuring aan de betrokkenen, na akkoord publiceer ik het item op mijn blog. Het item komt automatisch op twitter en facebook-pagina OogopRidderkerk.

In beide gevallen zijn de gemaakte foto's gratis voor de betrokkenen. Ik gebruik de foto's van de motor voor mijn portfolio en het model zal het voor haar portfolio gebruiken.

14042-biker-girl-in-leather-suit-1680x1050-photography-wallpaper.jpg

Enkele links naar mijn werk:

Op facebook staat OogopRidderkerk. De website is www.oogopridderkerk.nl maar de fotoseries komen op facebook.
https://www.facebook.com/OogopRidderkerk.nl/?fref=ts

Enkele bedrijfsreportages die op mijn blog/facebookpagina staan:
Knaagspoor
Bij Nikki Aan Tafel
Frapo's herenkapper
Chinees Restaurant Mee Ling

Het bereik varieert sterk per item. Bij een groot event zoals Avondvierdaagse had ik een bereik van 35.000 op facebook.

Voor een inzicht in mijn stijl voor "motor met model":
https://www.flickr.com/photos/roelof_mulder/

Voor de stijl van de motorclub als geheel, kijk svp even rond op mijn blog OogopRidderkerk. Dit is meer recht-toe-recht-aan fotografie.

In de bijlagen wat voorbeelden en het model.

Heb je intresse stuur dan een berichtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met een foto van je motor.

Met vriendelijke groet,
Roelof Mulder
OogopRidderkerk.nl

Zoals reeds eerder aangekondigd wordt er in 2016 weer een GPS avond georganiseerd.

Gezien het aantal aanmeldingen zullen we met ca. 15 personen zijn.

Op deze avond is het dan mogelijk om met elkaar de door ons in de afgelopen tijd vergaarde kennis te delen en te vergroten m.b.t. het gebruik van de bij ons in gebruik zijnde navigatieapparatuur en route programma’s. Naast tips om de routes van de MCOG Web Site op te halen is het zeker de bedoeling om het aan de hand van praktijk voorbeelden te zien hoe anderen omgaan met hun GPS apparatuur. Zoals bij de vorige keer hebben we ook nu weer de nodige elektrische aansluiten nodig zodat de Laptop en GPS kan worden mee gebracht om te oefenen of bepaalde dingen uit te proberen.

Een aantal verlengsnoeren en verdeeldozen zijn beschikbaar maar wellicht Is het mogelijk dat men zelf voor de zekerheid ook wat aansluitmateriaal (verlengsnoer met meerdere aansluitingen) meebrengt.

Bij de meeste zal bekend zijn dat Garmin is overgestapt van Map-Sourse op Base-Camp. Het oude programma Map-Sourse wordt door Garmin niet meer ondersteund en zal op termijn verdwijnen. Het is dan ook raadzaam, denk ik, om op Base-Camp over te gaan.

Dit programma is gratis van de Garmin Web Site op te halen en op de Lap-Top te installeren.

Voor de goede orde dit is niet noodzakelijk omdat een goed werkend Map-Sourse Programma nog steeds bruikbaar is en zal zijn.

 

Deze avond zal net als de andere activiteiten bij Port Du Ski in Ridderkerk  georganiseerd gaan worden.

Jan Meijer

Op Koningsdag worden elk jaar weer een aantal verstandelijk beperkte blij gemaakt met een rit in een vrachtwagen. De stichting "Help Eens Een Handje" slaagt er voor de 20ste keer in om een groot aantal vrachtwagens hiervoor bij elkaar te krijgen. Door de medewerking van veel bedrijven en chauffeurs die met veel plezier de tocht rijden is het mogelijk om deze dag te organiseren.

De truckers zijn het meest zichtbare deel van dag. Maar zoals bij ieder evenement zijn op de achtergrond zijn er veel mensen actief om van als en nog wat te regelen zodat het geheel in goede banen loopt. Een deel van de vrijwilligers zijn de verkeersregelaars, zij zorgen ervoor dat de stoet soepel door Ridderkerk kan rijden. Een grootdeel van de verkeersregelaars verplaats zich op de motor omdat deze makkelijk ene naar de andere locatie te kunnen rijden. Voordat je als verkeersregelaar mag optreden moet je gecertificeerd worden. De organisatie regelt dat je de instructie kunt volgen zodat je aangemeld wordt bij het evenement. De afgelopen twee jaar hebben diverse leden van MCOG deelgenomen. Wij hebben hierbij ook een avondje in de praktijkervaring opgedaan onder leiding van een politieagent. Suzan, Ronald Maatman en Peet van Dam hebben dit jaar voor de tweede maal deel uitgemaakt van de verkeersbegeleiding. Jan Meijer heeft in 2015 ook deelgenomen.

Beste leden van MCOG '45,

Na het succes van de eerste GPS-avond willen we kijken of we op een redelijk korte termijn
een vervolg kunnen geven aan een dergelijke avond.
Het is niet het idee om hier van een echte cursus te spreken, maar meer dat we de opgedane kennis
van de diverse leden onder elkaar uitwisselen en als er vragen zijn, is er altijd wel iemand die er een
antwoord op heeft.

Graag vernemen wij of hier behoefte aan is.
Willen de mensen die hier aan mee willen doen dit per mail kenbaar maken aan de club of door
mij direct een mail te sturen zodat we kunnen inventariseren of en hoeveel leden hier aan mee
willen doen.

Dit kan dan naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Zie ook de Website voor meer mail adressen en andere info.

Bij voldoende deelname kunnen we dan e.e.a. gaan organiseren.

m.v.g.

Jan Meijer